Przedszkole Bliskościowe
KAMERALNE GRUPY
Jesteśmy kameralnym przedszkolem z indywidualnym podejściem do każdego dziecka. Na terenie placówki funkcjonują tylko dwie grupy liczące do max. 14 – 15 dzieci tj. grupa młodsza przeznaczona dla dzieci 3 i 4 letnich vs grupa starsza przeznaczona dla dzieci 5 i 6 letnich (w tym zerówka).
W każdej grupie opiekę nad dziećmi sprawuje dwóch pedagogów – w tym minimum jeden pedagog anglojęzyczny. Dzięki takiemu rozwiązaniu dzieci przez cały dzień mają kontakt z językiem obcym na zasadzie immersji językowej – tj. zanurzenie w języku obcym. W każdej grupie dzieciom towarzyszy też przez cały dzień mgr psycholog dziecięcy który wspiera dzieci w ich codziennym funkcjonowaniu emocjonalnym (NVC) i społecznym.
Praca w tak małej grupie pozwala też naszym nauczycielom na uważne słuchanie (tj. empatyczna komunikacja) oraz na zbudowanie bliskiej relacji z każdym dzieckiem. Wszystkich naszych pedagogów cechuje podejście niedyrektywne tj. podejście podążające za dziećmi i ich potrzebami. Główną rolą nauczyciela i psychologa w naszym przedszkolu jest m.in. rozbudzanie naturalnych pasji i zainteresowań dzieci oraz pomoc w pokonywaniu ewentualnych trudności rozwojowych.
Pedagog i nauczyciel przyjmując niejako rolę obserwatora daje dzieciom możliwość rozwoju ich własnej odrębności i samodzielności – w odpowiednim dla każdego dziecka czasie i tempie. Samodzielność to naszym zdaniem bardzo ważna potrzeba rozwojowa każdego dziecka. Dzieci w naturalny sposób dążą do wykonywania wielu codziennych czynności – samodzielnie.
Dzieci najlepiej uczą się poprzez własne działanie i doświadczenie (tzw. wrażenia wielozmysłowe lub spostrzeganie polisensoryczne lub integracja sfer zmysłowych dla oznaczenia spostrzeżeń wielomodalnych). Stymulacja wielozmysłowa tj. stymulacja w obrębie wielu zmysłów jednocześnie (ang. SI: Sensory Integration) powoduje bowiem tworzenie się nowych połączeń pomiędzy komórkami nerwowymi.
A im więcej takich nowych połączeń nerwowych w mózgu – tym dziecko staje się np. bardziej uważne, bardziej spostrzegawcze, ma lepszą pamięć i lepsze osiągnięcia w nauce. Procesy te mają też swoje neurofizjologiczne podłoże na poziomie np. pnia mózgu, kory mózgowej i ośrodków podkorowych.
Dlatego też w naszej placówce pedagodzy starają się stosować jak najwięcej zabawek i pomocy edukacyjnych o charakterze multisensorycznym tj. zabawek i pomocy edukacyjnych angażujących jednocześnie więcej aniżeli tylko jeden zmysł dziecka np. wzrok i słuch vs wzrok i dotyk vs słuch i dotyk.
Zapraszamy do obejrzenia naszych przykładowych pomocy edukacyjnych o charakterze multisensorycznym w zakładce:
PODEJŚCIE BLISKOŚCIOWE
W naszej placówce nie stosujemy behawioralnego systemu kar i nagród. Dzieci w naszym przedszkolu mają prawo do przeżywania wszystkich emocji tj. także tych negatywnych takich jak np. złość czy smutek. Wspieramy dzieci w ich codziennych emocjach starając się aby nasza placówka była zawsze miejscem pełnym empatii i wzajemnego szacunku.
Bliskie są nam ideały empatycznej komunikacji wg. Marshalla B. Rosenberga (ang. NVC: Non Violent Communication) + 8 podstawowych zasad Rodzicielstwa Bliskości wg. Willama i Marthy Sears, a także wybrane zagadnienia z pedagogiki Marii Montessori tj. np. uporządkowana i minimalistyczna przestrzeń, dobór zabawek i pomocy dydaktycznych zwiększających samodzielność i autonomię każdego dziecka, nauka poprzez własne doświadczenie i eksperymenty sensoryczne, prawo do przeżywania wszystkich emocji bez próby ich oceniania ze strony osób dorosłych, pozytywna dyscyplina, czy wreszcie empatia, szacunek i wzajemne zrozumienie.
Staramy się dawać dzieciom czas i przestrzeń na wszystkie emocje – ale przy jednoczesnym poszanowaniu granic i emocji innych osób! Dbamy też oczywiście o bezpieczeństwo dzieci w sytuacjach dla nich trudnych.
Stale zachęcamy dzieci do budowania wzajemnych relacji opartych na przyjaźni (ang. LEAP: Learning and Playing with Peers wg Modelu SCERTS). Jako placówka o charakterze inkluzywnym nie wykluczamy też nikogo ze względu na jego np. płeć, kolor skóry, niepełnosprawność czy przynależność etniczną. Zwracamy się z szacunkiem do wszystkich osób i tego samego staramy się uczyć naszych wychowanków.
Pragniemy też budować wysokie poczucie własnej wartości u dzieci – ale co ważne z zachowaniem odpowiedniej równowagi pomiędzy byciem uważnym na potrzeby własne versus byciem uważnym na potrzeby innych osób (empatyczna komunikacja).
W tym celu na przykład rozpoczynamy każdy dzień od zajęć porannego kręgu podczas których dzieci (oprócz standardowego powitania i codziennej obserwacji zjawisk atmosferycznych) mają również czas i przestrzeń na opowiedzenie nam o przeżywanych przez siebie emocjach (TUS i TUPS).
Zajęcia te stanowią stały element planu każdego dnia (PLAN DALTOŃSKI) i są prowadzone zarówno w języku polskim jak i w języku angielskim. Podczas zajęć porannego kręgu oraz podczas innych zajęć dydaktycznych wspólnie pracujemy też nad tym aby wszystkie dzieci w naszym przedszkolu czuły się ważnymi członkami swojej grupy rówieśniczej.
Trzy Główne Filary Naszej Działalności:
KOMUNIKACJA SPOŁECZNA
- Immersja Językowa
- Empatyczna Komunikacja
- Podejście Bliskościowe
REGULACJA EMOCJONALNA
- Integracja Sensoryczna
- Trening Umiejętności Społecznych
- Dieta Bez Cukru – Zdrowe Żywienie
WSPARCIE W INTERAKCJACH
- Kameralne Grupy
- Elementy Montessori
- Prywatny Plac Zabaw