Przedszkole Bliskościowe

KAMERALNE GRUPY

Jeste­śmy kame­ral­nym przed­szko­lem z indy­wi­du­al­nym podej­ściem do każ­de­go dziec­ka. Na tere­nie pla­ców­ki funk­cjo­nu­ją tyl­ko dwie gru­py liczą­ce do max. 14 – 15 dzie­ci tj. gru­pa młod­sza prze­zna­czo­na dla dzie­ci 3 i 4 let­nich vs gru­pa star­sza prze­zna­czo­na dla dzie­ci 5 i 6 let­nich (w tym zerów­ka).

W każ­dej gru­pie opie­kę nad dzieć­mi spra­wu­je dwóch peda­go­gów – w tym mini­mum jeden peda­gog anglo­ję­zycz­ny. Dzię­ki takie­mu roz­wią­za­niu dzie­ci przez cały dzień mają kon­takt z języ­kiem obcym na zasa­dzie immer­sji języ­ko­wej – tj. zanu­rze­nie w języ­ku obcym. W każ­dej gru­pie dzie­ciom towa­rzy­szy też przez cały dzień mgr psy­cho­log dzie­cię­cy któ­ry wspie­ra dzie­ci w ich codzien­nym funk­cjo­no­wa­niu emo­cjo­nal­nym (NVC) i spo­łecz­nym. 

Pra­ca w tak małej gru­pie pozwa­la też naszym nauczy­cie­lom na uważ­ne słu­cha­nie (tj. empa­tycz­na komu­ni­ka­cja) oraz na zbu­do­wa­nie bli­skiej rela­cji z każ­dym dziec­kiem. Wszyst­kich naszych peda­go­gów cechu­je podej­ście nie­dy­rek­tyw­ne tj. podej­ście podą­ża­ją­ce za dzieć­mi i ich potrze­ba­mi. Głów­ną rolą nauczy­cie­la i psy­cho­lo­ga w naszym przed­szko­lu jest m.in. roz­bu­dza­nie natu­ral­nych pasji i zain­te­re­so­wań dzie­ci oraz pomoc w poko­ny­wa­niu ewen­tu­al­nych trud­no­ści roz­wo­jo­wych.

Peda­gog i nauczy­ciel przyj­mu­jąc nie­ja­ko rolę obser­wa­to­ra daje dzie­ciom moż­li­wość roz­wo­ju ich wła­snej odręb­no­ści i samo­dziel­no­ści – w odpo­wied­nim dla każ­de­go dziec­ka cza­sie i tem­pie. Samo­dziel­ność to naszym zda­niem bar­dzo waż­na potrze­ba roz­wo­jo­wa każ­de­go dziec­ka. Dzie­ci w natu­ral­ny spo­sób dążą do wyko­ny­wa­nia wie­lu codzien­nych czyn­no­ści – samo­dziel­nie.

Dzie­ci naj­le­piej uczą się poprzez wła­sne dzia­ła­nie i doświad­cze­nie (tzw. wra­że­nia wie­lo­zmy­sło­we lub spo­strze­ga­nie poli­sen­so­rycz­ne lub inte­gra­cja sfer zmy­sło­wych dla ozna­cze­nia spo­strze­żeń wie­lo­mo­dal­nych). Sty­mu­la­cja wie­lo­zmy­sło­wa tj. sty­mu­la­cja w obrę­bie wie­lu zmy­słów jed­no­cze­śnie (ang. SI: Sen­so­ry Inte­gra­tion) powo­du­je bowiem two­rze­nie się nowych połą­czeń pomię­dzy komór­ka­mi ner­wo­wy­mi.

A im wię­cej takich nowych połą­czeń ner­wo­wych w mózgu – tym dziec­ko sta­je się np. bar­dziej uważ­ne, bar­dziej spo­strze­gaw­cze, ma lep­szą pamięć i lep­sze osią­gnię­cia w nauce. Pro­ce­sy te mają też swo­je neu­ro­fi­zjo­lo­gicz­ne pod­ło­że na pozio­mie np. pnia mózgu, kory mózgo­wej i ośrod­ków pod­ko­ro­wych.

Dla­te­go też w naszej pla­ców­ce peda­go­dzy sta­ra­ją się sto­so­wać jak naj­wię­cej zaba­wek i pomo­cy edu­ka­cyj­nych o cha­rak­te­rze mul­ti­sen­so­rycz­nym tj. zaba­wek i pomo­cy edu­ka­cyj­nych anga­żu­ją­cych jed­no­cze­śnie wię­cej ani­że­li tyl­ko jeden zmysł dziec­ka np. wzrok i słuch vs wzrok i dotyk vs słuch i dotyk.

Zapra­sza­my do obej­rze­nia naszych przy­kła­do­wych pomo­cy edu­ka­cyj­nych o cha­rak­te­rze mul­ti­sen­so­rycz­nym w zakład­ce:

PODEJŚCIE BLISKOŚCIOWE

W naszej pla­ców­ce nie sto­su­je­my beha­wio­ral­ne­go sys­te­mu kar i nagród. Dzie­ci w naszym przed­szko­lu mają pra­wo do prze­ży­wa­nia wszyst­kich emo­cji tj. tak­że tych nega­tyw­nych takich jak np. złość czy smu­tek. Wspie­ra­my dzie­ci w ich codzien­nych emo­cjach sta­ra­jąc się aby nasza pla­ców­ka była zawsze miej­scem peł­nym empa­tii i wza­jem­ne­go sza­cun­ku.

Bli­skie są nam ide­ały empa­tycz­nej komu­ni­ka­cji wg. Mar­shal­la B. Rosen­ber­ga (ang. NVC: Non Vio­lent Com­mu­ni­ca­tion) + 8 pod­sta­wo­wych zasad Rodzi­ciel­stwa Bli­sko­ści wg. Wil­la­ma i Mar­thy Sears, a tak­że wybra­ne zagad­nie­nia z peda­go­gi­ki Marii Mon­tes­so­ri tj. np. upo­rząd­ko­wa­na i mini­ma­li­stycz­na prze­strzeń, dobór zaba­wek i pomo­cy dydak­tycz­nych zwięk­sza­ją­cych samo­dziel­ność i auto­no­mię każ­de­go dziec­ka, nauka poprzez wła­sne doświad­cze­nie i eks­pe­ry­men­ty sen­so­rycz­ne, pra­wo do prze­ży­wa­nia wszyst­kich emo­cji bez pró­by ich oce­nia­nia ze stro­ny osób doro­słych, pozy­tyw­na dys­cy­pli­na, czy wresz­cie empa­tia, sza­cu­nek i wza­jem­ne zro­zu­mie­nie.

Sta­ra­my się dawać dzie­ciom czas i prze­strzeń na wszyst­kie emo­cje – ale przy jed­no­cze­snym posza­no­wa­niu gra­nic i emo­cji innych osób! Dba­my też oczy­wi­ście o bez­pie­czeń­stwo dzie­ci w sytu­acjach dla nich trud­nych.

Sta­le zachę­ca­my dzie­ci do budo­wa­nia wza­jem­nych rela­cji opar­tych na przy­jaź­ni (ang. LEAP: Lear­ning and Play­ing with Peers wg Mode­lu SCERTS). Jako pla­ców­ka o cha­rak­te­rze inklu­zyw­nym nie wyklu­cza­my też niko­go ze wzglę­du na jego np. płeć, kolor skó­ry, nie­peł­no­spraw­ność czy przy­na­leż­ność etnicz­ną. Zwra­ca­my się z sza­cun­kiem do wszyst­kich osób i tego same­go sta­ra­my się uczyć naszych wycho­wan­ków.

Pra­gnie­my też budo­wać wyso­kie poczu­cie wła­snej war­to­ści u dzie­ci – ale co waż­ne z zacho­wa­niem odpo­wied­niej rów­no­wa­gi pomię­dzy byciem uważ­nym na potrze­by wła­sne ver­sus byciem uważ­nym na potrze­by innych osób (empa­tycz­na komu­ni­ka­cja).

W tym celu na przy­kład roz­po­czy­na­my każ­dy dzień od zajęć poran­ne­go krę­gu pod­czas któ­rych dzie­ci (oprócz stan­dar­do­we­go powi­ta­nia i codzien­nej obser­wa­cji zja­wisk atmos­fe­rycz­nych) mają rów­nież czas i prze­strzeń na opo­wie­dze­nie nam o prze­ży­wa­nych przez sie­bie emo­cjach (TUS i TUPS).

Zaję­cia te sta­no­wią sta­ły ele­ment pla­nu każ­de­go dnia (PLAN DALTOŃSKI) i są pro­wa­dzo­ne zarów­no w języ­ku pol­skim jak i w języ­ku angiel­skim. Pod­czas zajęć poran­ne­go krę­gu oraz pod­czas innych zajęć dydak­tycz­nych wspól­nie pra­cu­je­my też nad tym aby wszyst­kie dzie­ci w naszym przed­szko­lu czu­ły się waż­ny­mi człon­ka­mi swo­jej gru­py rówie­śni­czej.

Trzy Główne Filary Naszej Działalności:

KOMUNIKACJA SPOŁECZNA

REGULACJA EMOCJONALNA

WSPARCIE W INTERAKCJACH

Przedszkole Ursus Warszawa SCERTS

Przedszkole Ursus SCERTS