Przedszkole Bliskościowe
MAŁE GRUPY
Jesteśmy kameralnym przedszkolem z indywidualnym podejściem do każdego dziecka. Nasi podopieczni bawią się i uczą w małych grupach, liczących maksymalnie 14 dzieci. Starannie dobieramy personel, aby zapewnić im zajęcia i edukację na najwyższym poziomie.
W każdej grupie opiekę nad dziećmi sprawuje dwóch pedagogów – w tym minimum jeden pedagog anglojęzyczny. Dzięki takiemu rozwiązaniu dzieci przez cały dzień mają kontakt z językiem obcym na zasadzie immersji językowej – tj. zanurzenie w języku obcym. W każdej grupie dzieciom towarzyszy też przez cały dzień psycholog dziecięcy, który wspiera dzieci w ich codziennym funkcjonowaniu emocjonalnym (NVC) i społecznym.
Praca w małej grupie pozwala też naszym nauczycielom na uważne słuchanie (empatyczną komunikację) oraz na zbudowanie bliskiej relacji z każdym dzieckiem. Wszystkich naszych pedagogów cechuje podejście niedyrektywne tj. podejście podążające za dziećmi i ich potrzebami. Główną rolą nauczyciela i psychologa w naszym przedszkolu jest m.in. rozbudzanie naturalnych pasji i zainteresowań dzieci oraz pomoc w pokonywaniu ewentualnych trudności rozwojowych.
Pedagog i nauczyciel przyjmując niejako rolę obserwatora daje dzieciom możliwość rozwoju ich własnej odrębności i samodzielności – w odpowiednim dla każdego dziecka czasie i tempie. Samodzielność to naszym zdaniem bardzo ważna potrzeba rozwojowa każdego dziecka. Dzieci w naturalny sposób dążą do wykonywania wielu codziennych czynności – samodzielnie.
Dzieci najlepiej uczą się poprzez własne działanie i doświadczenie (tzw. wrażenia wielozmysłowe lub postrzeganie polisensoryczne lub integracja sfer zmysłowych dla oznaczenia spostrzeżeń wielomodalnych). Stymulacja wielozmysłowa to stymulacja w obrębie wielu zmysłów jednocześnie (ang. SI: Sensory Integration) powoduje bowiem tworzenie się nowych połączeń pomiędzy komórkami nerwowymi.
A im więcej takich nowych połączeń nerwowych w mózgu – tym dziecko staje się uważniejsze, bardziej spostrzegawcze, ma lepszą pamięć i lepsze osiągnięcia w nauce. Procesy te mają też swoje neurofizjologiczne podłoże na poziomie np. pnia mózgu, kory mózgowej i ośrodków podkorowych.
Dlatego też w naszej placówce pedagodzy starają się stosować jak najwięcej zabawek i pomocy edukacyjnych o charakterze multisensorycznym, czyli angażujących jednocześnie więcej aniżeli tylko jeden zmysł dziecka, np. wzrok i słuch, wzrok i dotyk czy też słuch i dotyk.
Zapraszamy do obejrzenia naszych przykładowych pomocy edukacyjnych o charakterze multisensorycznym w zakładce:
PODEJŚCIE BLISKOŚCIOWE
W Przedszkolu Ursus SCERTS nie stosujemy behawioralnego systemu kar i nagród. Dzieci w naszej placówce mają prawo do przeżywania różnych emocji – również takich jak np. złość czy smutek. Wspieramy przedszkolaki w emocjonalnym rozwoju, tworząc miejsce pełne empatii i wzajemnego szacunku.
Staramy się dawać naszym podopiecznym czas i przestrzeń na wszystkie emocje, ucząc ich jednocześnie poszanowania granic i emocji innych osób. Bezpieczeństwo dzieci – zwłaszcza w sytuacjach dla nich trudnych – jest dla nas zawsze priorytetem.
Stale zachęcamy nasze przedszkolaki do budowania wzajemnych relacji opartych na przyjaźni (ang. LEAP: Learning and Playing with Peers wg Modelu SCERTS). Jako placówka o charakterze inkluzywnym nie wykluczamy też nikogo ze względu na płeć, kolor skóry, niepełnosprawność czy przynależność etniczną. Zwracamy się z szacunkiem do wszystkich osób i tego samego staramy się uczyć naszych wychowanków.
Kładziemy duży nacisk na budowanie u dzieci poczucia własnej wartości – z zachowaniem odpowiedniej równowagi pomiędzy dbałością o własne potrzeby, a uważnością i otwartością na potrzeby innych osób (empatyczna komunikacja).
Każdy dzień w przedszkolu rozpoczynamy od zajęć porannego kręgu, podczas których dzieci (oprócz standardowego powitania i codziennej obserwacji zjawisk atmosferycznych) mogą opowiedzieć nam o przeżywanych emocjach (TUS i TUPS).
Zajęcia te stanowią stały element planu każdego dnia (PLAN DALTOŃSKI) i są prowadzone zarówno w języku polskim, jak i po angielsku. Podczas porannego kręgu oraz w trakcie późniejszych zajęć dydaktycznych wspólnie pracujemy nad tym, aby wszystkie dzieci w naszym przedszkolu czuły się ważnymi członkami swojej grupy rówieśniczej.
Bliskie są nam ideały empatycznej komunikacji wg. Marshalla B. Rosenberga (ang. NVC – Non Violent Communication), 8 podstawowych zasad Rodzicielstwa Bliskości wg. Willama i Marthy Sears, a także wybrane elementy pedagogiki Marii Montessori, czyli np. uporządkowana i minimalistyczna przestrzeń, dobór zabawek i pomocy dydaktycznych wspierających samodzielność i autonomię każdego dziecka, nauka poprzez własne doświadczenie i eksperymenty sensoryczne, prawo do przeżywania wszystkich emocji – bez próby ich oceniania ze strony osób dorosłych, pozytywna dyscyplina, czy wreszcie empatia, szacunek i wzajemne zrozumienie.
Trzy Główne Filary Naszej Działalności:
KOMUNIKACJA SPOŁECZNA
- Immersja Językowa
- Empatyczna Komunikacja
- Podejście Bliskościowe
REGULACJA EMOCJONALNA
- Integracja Sensoryczna
- Trening Umiejętności Społecznych
- Dieta Bez Cukru – Zdrowe Żywienie
WSPARCIE W INTERAKCJACH
- Kameralne Grupy
- Elementy Montessori
- Prywatny Plac Zabaw