Przedszkole Bliskościowe

MAŁE GRUPY

Jeste­śmy kame­ral­nym przed­szko­lem z indy­wi­du­al­nym podej­ściem do każ­de­go dziec­ka. Nasi pod­opiecz­ni bawią się i uczą w małych gru­pach, liczą­cych mak­sy­mal­nie 14 dzie­ci. Sta­ran­nie dobie­ra­my per­so­nel, aby zapew­nić im zaję­cia i edu­ka­cję na naj­wyż­szym pozio­mie.  

W każ­dej gru­pie opie­kę nad dzieć­mi spra­wu­je dwóch peda­go­gów – w tym mini­mum jeden peda­gog anglo­ję­zycz­ny. Dzię­ki takie­mu roz­wią­za­niu dzie­ci przez cały dzień mają kon­takt z języ­kiem obcym na zasa­dzie immer­sji języ­ko­wej – tj. zanu­rze­nie w języ­ku obcym. W każ­dej gru­pie dzie­ciom towa­rzy­szy też przez cały dzień psy­cho­log dzie­cię­cy, któ­ry wspie­ra dzie­ci w ich codzien­nym funk­cjo­no­wa­niu emo­cjo­nal­nym (NVC) i spo­łecz­nym. 

Pra­ca w małej gru­pie pozwa­la też naszym nauczy­cie­lom na uważ­ne słu­cha­nie (empa­tycz­ną komu­ni­ka­cję) oraz na zbu­do­wa­nie bli­skiej rela­cji z każ­dym dziec­kiem. Wszyst­kich naszych peda­go­gów cechu­je podej­ście nie­dy­rek­tyw­ne tj. podej­ście podą­ża­ją­ce za dzieć­mi i ich potrze­ba­mi. Głów­ną rolą nauczy­cie­la i psy­cho­lo­ga w naszym przed­szko­lu jest m.in. roz­bu­dza­nie natu­ral­nych pasji i zain­te­re­so­wań dzie­ci oraz pomoc w poko­ny­wa­niu ewen­tu­al­nych trud­no­ści roz­wo­jo­wych.

Peda­gog i nauczy­ciel przyj­mu­jąc nie­ja­ko rolę obser­wa­to­ra daje dzie­ciom moż­li­wość roz­wo­ju ich wła­snej odręb­no­ści i samo­dziel­no­ści – w odpo­wied­nim dla każ­de­go dziec­ka cza­sie i tem­pie. Samo­dziel­ność to naszym zda­niem bar­dzo waż­na potrze­ba roz­wo­jo­wa każ­de­go dziec­ka. Dzie­ci w natu­ral­ny spo­sób dążą do wyko­ny­wa­nia wie­lu codzien­nych czyn­no­ści – samo­dziel­nie.

Dzie­ci naj­le­piej uczą się poprzez wła­sne dzia­ła­nie i doświad­cze­nie (tzw. wra­że­nia wie­lo­zmy­sło­we lub postrze­ga­nie poli­sen­so­rycz­ne lub inte­gra­cja sfer zmy­sło­wych dla ozna­cze­nia spo­strze­żeń wie­lo­mo­dal­nych). Sty­mu­la­cja wie­lo­zmy­sło­wa to sty­mu­la­cja w obrę­bie wie­lu zmy­słów jed­no­cze­śnie (ang. SI: Sen­so­ry Inte­gra­tion) powo­du­je bowiem two­rze­nie się nowych połą­czeń pomię­dzy komór­ka­mi ner­wo­wy­mi.

A im wię­cej takich nowych połą­czeń ner­wo­wych w mózgu – tym dziec­ko sta­je się uważ­niej­sze, bar­dziej spo­strze­gaw­cze, ma lep­szą pamięć i lep­sze osią­gnię­cia w nauce. Pro­ce­sy te mają też swo­je neu­ro­fi­zjo­lo­gicz­ne pod­ło­że na pozio­mie np. pnia mózgu, kory mózgo­wej i ośrod­ków pod­ko­ro­wych.

Dla­te­go też w naszej pla­ców­ce peda­go­dzy sta­ra­ją się sto­so­wać jak naj­wię­cej zaba­wek i pomo­cy edu­ka­cyj­nych o cha­rak­te­rze mul­ti­sen­so­rycz­nym, czy­li  anga­żu­ją­cych jed­no­cze­śnie wię­cej ani­że­li tyl­ko jeden zmysł dziec­ka, np. wzrok i słuch, wzrok i dotyk czy też słuch i dotyk.

Zapra­sza­my do obej­rze­nia naszych przy­kła­do­wych pomo­cy edu­ka­cyj­nych o cha­rak­te­rze mul­ti­sen­so­rycz­nym w zakład­ce:

PODEJŚCIE BLISKOŚCIOWE

W Przed­szko­lu Ursus SCERTS nie sto­su­je­my beha­wio­ral­ne­go sys­te­mu kar i nagród. Dzie­ci w naszej pla­ców­ce mają pra­wo do prze­ży­wa­nia róż­nych emo­cji  rów­nież takich jak np. złość czy smu­tek. Wspie­ra­my przed­szko­la­ki w emo­cjo­nal­nym roz­wo­ju, two­rząc miej­sce peł­ne empa­tii i wza­jem­ne­go sza­cun­ku.

Sta­ra­my się dawać naszym pod­opiecz­nym czas i prze­strzeń na wszyst­kie emo­cje, ucząc ich jed­no­cze­śnie posza­no­wa­nia gra­nic i emo­cji innych osób. Bez­pie­czeń­stwo dzie­ci  zwłasz­cza w sytu­acjach dla nich trud­nych   jest dla nas zawsze prio­ry­te­tem.

Sta­le zachę­ca­my nasze przed­szko­la­ki do budo­wa­nia wza­jem­nych rela­cji opar­tych na przy­jaź­ni (ang. LEAP: Lear­ning and Play­ing with Peers wg Mode­lu SCERTS). Jako pla­ców­ka o cha­rak­te­rze inklu­zyw­nym nie wyklu­cza­my też niko­go ze wzglę­du na płeć, kolor skó­ry, nie­peł­no­spraw­ność czy przy­na­leż­ność etnicz­ną. Zwra­ca­my się z sza­cun­kiem do wszyst­kich osób i tego same­go sta­ra­my się uczyć naszych wycho­wan­ków.

Kła­dzie­my duży nacisk na budo­wa­nie u dzie­ci poczu­cia wła­snej war­to­ści – z zacho­wa­niem odpo­wied­niej rów­no­wa­gi pomię­dzy dba­ło­ścią o wła­sne potrze­by, a uważ­no­ścią i otwar­to­ścią na potrze­by innych osób (empa­tycz­na komu­ni­ka­cja).

Każ­dy dzień w przed­szko­lu roz­po­czy­na­my od zajęć poran­ne­go krę­gu, pod­czas któ­rych dzie­ci (oprócz stan­dar­do­we­go powi­ta­nia i codzien­nej obser­wa­cji zja­wisk atmos­fe­rycz­nych) mogą opo­wie­dzieć nam o prze­ży­wa­nych emo­cjach (TUS i TUPS).

Zaję­cia te sta­no­wią sta­ły ele­ment pla­nu każ­de­go dnia (PLAN DALTOŃSKI) i są pro­wa­dzo­ne zarów­no w języ­ku pol­skim, jak i po angiel­sku. Pod­czas  poran­ne­go krę­gu oraz w trak­cie póź­niej­szych zajęć dydak­tycz­nych wspól­nie pra­cu­je­my nad tym, aby wszyst­kie dzie­ci w naszym przed­szko­lu czu­ły się waż­ny­mi człon­ka­mi swo­jej gru­py rówie­śni­czej.

Bli­skie są nam ide­ały empa­tycz­nej komu­ni­ka­cji wg. Mar­shal­la B. Rosen­ber­ga (ang. NVC  Non Vio­lent Com­mu­ni­ca­tion), 8 pod­sta­wo­wych zasad Rodzi­ciel­stwa Bli­sko­ści wg. Wil­la­ma i Mar­thy Sears, a tak­że wybra­ne ele­men­ty peda­go­gi­ki Marii Mon­tes­so­ri, czy­li np. upo­rząd­ko­wa­na i mini­ma­li­stycz­na prze­strzeń, dobór zaba­wek i pomo­cy dydak­tycz­nych wspie­ra­ją­cych samo­dziel­ność i auto­no­mię każ­de­go dziec­ka, nauka poprzez wła­sne doświad­cze­nie i eks­pe­ry­men­ty sen­so­rycz­ne, pra­wo do prze­ży­wa­nia wszyst­kich emo­cji  bez pró­by ich oce­nia­nia ze stro­ny osób doro­słych, pozy­tyw­na dys­cy­pli­na, czy wresz­cie empa­tia, sza­cu­nek i wza­jem­ne zro­zu­mie­nie.

Trzy Główne Filary Naszej Działalności:

KOMUNIKACJA SPOŁECZNA

REGULACJA EMOCJONALNA

WSPARCIE W INTERAKCJACH

Przedszkole Ursus Warszawa SCERTS

Przedszkole Ursus SCERTS