Przedszkole Bliskościowe
PODEJŚCIE BLISKOŚCIOWE
W Przedszkolu Ursus SCERTS nie stosujemy behawioralnego systemu kar i nagród. Dzieci w naszej placówce mają prawo do przeżywania różnych emocji – również takich jak np. złość czy smutek. Wspieramy przedszkolaki w emocjonalnym rozwoju, tworząc miejsce pełne empatii i wzajemnego szacunku.
Staramy się dawać naszym podopiecznym czas i przestrzeń na wszystkie emocje, ucząc ich jednocześnie poszanowania granic i emocji innych osób. Bezpieczeństwo dzieci – zwłaszcza w sytuacjach dla nich trudnych – jest dla nas zawsze priorytetem.
Stale zachęcamy nasze przedszkolaki do budowania wzajemnych relacji opartych na przyjaźni (ang. LEAP: Learning and Playing with Peers wg Modelu SCERTS). Jako placówka o charakterze inkluzywnym nie wykluczamy też nikogo ze względu na płeć, kolor skóry, niepełnosprawność czy przynależność etniczną. Zwracamy się z szacunkiem do wszystkich osób i tego samego staramy się uczyć naszych wychowanków.
Kładziemy duży nacisk na budowanie u dzieci poczucia własnej wartości – z zachowaniem odpowiedniej równowagi pomiędzy dbałością o własne potrzeby, a uważnością i otwartością na potrzeby innych osób (empatyczna komunikacja).
Każdy dzień w przedszkolu rozpoczynamy od zajęć porannego kręgu, podczas których dzieci (oprócz standardowego powitania i codziennej obserwacji zjawisk atmosferycznych) mogą opowiedzieć nam o przeżywanych emocjach (TUS i TUPS).
Zajęcia te stanowią stały element planu każdego dnia (PLAN DALTOŃSKI) i są prowadzone zarówno w języku polskim, jak i po angielsku. Podczas porannego kręgu oraz w trakcie późniejszych zajęć dydaktycznych wspólnie pracujemy nad tym, aby wszystkie dzieci w naszym przedszkolu czuły się ważnymi członkami swojej grupy rówieśniczej.
Bliskie są nam ideały empatycznej komunikacji wg. Marshalla B. Rosenberga (ang. NVC – Non Violent Communication), 8 podstawowych zasad Rodzicielstwa Bliskości wg. Willama i Marthy Sears, a także wybrane elementy pedagogiki Marii Montessori, czyli np. uporządkowana i minimalistyczna przestrzeń, dobór zabawek i pomocy dydaktycznych wspierających samodzielność i autonomię każdego dziecka, nauka poprzez własne doświadczenie i eksperymenty sensoryczne, prawo do przeżywania wszystkich emocji – bez próby ich oceniania ze strony osób dorosłych, pozytywna dyscyplina, czy wreszcie empatia, szacunek i wzajemne zrozumienie.
Zapraszamy do obejrzenia naszych przykładowych pomocy edukacyjnych o charakterze multisensorycznym w zakładce:
Trzy Główne Filary Naszej Działalności:
KOMUNIKACJA SPOŁECZNA
- Immersja Językowa
- Empatyczna Komunikacja
- Podejście Bliskościowe
REGULACJA EMOCJONALNA
- Integracja Sensoryczna
- Trening Umiejętności Społecznych
- Dieta Bez Cukru – Zdrowe Żywienie
WSPARCIE W INTERAKCJACH
- Kameralne Grupy
- Elementy Montessori
- Prywatny Plac Zabaw